יזמים רבים מגיעים בתחושה כי הרעיון שלהם הוא הדבר הבא שיסחוף את העולם, שזה טוב מצד אחד כי הם נותנים את כל כולם ברעיון אך מצד שני הם סבורים כי פשוט 'כולם ירצו' להשתמש במוצר שלהם. משקיעים רבים סבורים כי הטענה ש'כולם ירצו' להשתמש במוצר מגיעה מחוסר הבנה בסיסי של איתור קהל היעד של המוצר. לא קיים מוצר אשר 'כולם' רוצים אותו, לצרכנים יש עדיפויות שונות כמו שאדם בלי יכולת כלכלית לא ירכוש מכונית יוקרה, לכן מכוניות יוקרה לא משווקות את מכוניותיהם לקהל אשר אינו בעל יכולת כלכלית אמידה.
יוזרי, יוזרים, יוזרים...
מעל 90% מחברות סטארטאפ בתחילת דרכם לא מצליחות לגייס את כמות המשתמשים המסיבית הראשונה. כל יום עולות לחנויות האפליקציות AppStore ו Google Play אלפי אפליקציות חדשות אשר לכולם יש את החזון לגרוף מיליוני משתמשים ולהפוך לדבר החם הבא. אך בין זה לבין המציאות יש הבדל גדול, בתחילת הדרך רצוי להתמקש על גיוס משתמשים איכותיים כמה שיותר עבור האפליקציה שלכם ולא לחשוב על איך מגיעים ליצירת רווחים משמעותיים לפחות בהתחלה, חברה ללא בסיס משתמשים נרחב שמשתמש בשירותיה לא תוכל להמשיך ולהתקיים.
תחרות או רעיונות דומים..
יש משפט שאומר 'רעיון טוב חושבים עליו עוד 100 רעיון מעולה חושבים עליו עוד 1000' לכן תהיו בטוחים שאם כרגע חשבתם על רעיון יצירתי אשר יכול לשנות סידרי עולם, סביר להניח כי עוד מישהו בעולם חושב עליו ומזהה את ההזדמנות הזו. לכן במקום לומר למשקיע כמה הרעיון שלכם ייחודי ולא קיים בשום מקום ספרו לו למה אתם תצליחו מבין כל אילו אשר חושבים על הרעיון, איך תיישמו את הרעיון בצורה הטובה ביותר ועד כמה אתם מכירים את נקודות הטורפה של המתחרים שלכם. קחו לדוגמא את אפליקציית Waze שלמרות הרעיון הגאוני שלהם ליצור תוכנת ניווט חברתית היא הבינה טוב מאוד שהיתרון המשתמעותי שלה הוא בהורדה חינמית של האפליקציה, לעומת מתחרות רבות בשוק אשר מכרו את תוכנת הניווט שלה בעשרות שקלים או דולרים.
תשקיע אם אתה רוצה שישקיעו בך!
יזמים רבים מאחלים להשקעה גבוהה וכך להקים את החברה שלהם, אך משקיעים נרתעים מיזם אשר מגיע עם רעיון וחזון אך לא מוכן להשקיע אפילו בכדי פיתוח התחלתי של הרעיון. יזמים מגיעים למשקיע בכדי שישקיע בחזון מסויים, זוהי השקעה בסיכון גבוה, המשקיע מצידו אומר אם היזם רוצה שאשקיע בו אני רוצה לראות נכונות והשקעה גם מצידו שהרי אם הוא לא מוכן להשקיע על גרסת בטא או אבטיפוס למה שאני אשקיע בו מיליוני דולרים?
גיוס עובדים לחברה על פי יכולת...
משקיעים רבים מצפים כי לחברה יגוייסו עובדים לפי יכולתם המקצועית ולא לפי היכרות עם היזם, העדפת קרובי משפחה וחברים נתפסת כלא מקצועית ומגדילה משמעותית את הסיכון העיסקי. לכן בחירת עובדי הקבלן והעובדים במשרד יבחרו לפי מקצועיותם ולא לפי קרבתם ליזם.
כמובן שלאחר כל זה יש צורך להגיע עם תוכנית עיסקית ריאלית ומפורטת הכוללת בדיקת שוק קהל היעד ושוק המתחרים לחברה שלך! בנוסף לתוכנית עיסקית עדיף ליצור רישום פטנט או רישום הקניין שלכם על מנת שיהיה לכם סוג של 'נכס' להציג למשקיע. קחו לדוגמא שוב את חברת Waze אשר גוגל קנו אותם בכדי לשים יד על סל הפטנטים שלהם ולא עבור שום דבר אחר, הרחבה על סל הפטנטים של Waze.