מקימים סטארטאפ תזהרו שהיועץ לא ירצה תמלוגים

פורסם ב - 14.7.2013 , 16:55
ע"י - צוות AppGate


אז איך נשמור על החברה שלנו שכאשר תהפוך לריווחית לא יגיעו יועצים או עוזרים מסויימים וידרשו נתח מהרווחים?






כאשר אנו מפתחים טכנולוגיה חדשה או אף משדרגים אחת קיימת הקניין הרוחני שלנו - הרעיון, תכנון, תוכן קוד התכנות וכו', הם הנכס החשוב ביותר לחברה לכן יש חשיבות רבה לשמור על כלל החומרים שלנו כבר משלב הרעיון.

במקרה ולא נגן על הקניין הרוחני של החברה שלנו זה יערים קשיים על התנהלות החברה מבחינת גיוס משקיעים נוספים וכמובן מכירת החברה לגורם צד שלישי, בדרך כלל גורמים מסויימים דורשים תמלוגים בצמתים קריטיים אילו בחיי החברה, הדרך של היזמים להתמודד עם זה יכולה להיות מנגנונים מסויימים של שיפויים.

במקרה ויהיו פגמים בקניינה הרוחני של החברה המחיר אותו ישלמו היזמים יכול להיות יקר ביותר, אם תגייס החברה כסף היא תאלץ להתגמש בתנאים והיזמים אף יכולים להוציא עוד כספים מכיסם הפרטי בעקבות הגיוס. מחיר גבוה יותר יכולים לשלם היזמים אם החברה תהיה מעוניינת לקבל את תמיכת המדען הראשי ובקשתה תידחה בעקבות טענות כאילו ואחרות של צד שלישי ולרוב אינו קשור למנהלת החברה עצמה, אך עם כל אילו היה ניתן להתגמש הכאב הגדול ביותר הוא איבוד נתח רב ברגע האמת - מכירת החברה לצד שלישי, 'אקזיט', היזמים יכולים לאבד נתח רב מפרי עמלם שעליו עמלו זמן רב עקב טעויות קטנות בשמירה על הקניין הרוחני של החברה.

איך ניתן למזער סיכונים ?

המפתח להקטנת הסיכון הוא יעוץ משפטי נכון. אחד הדברים שלעיתים לא מקבל את מלא תשומת הלב מהיזמים ודבר זה יכול לעלות ליזמים ביוקר בהמשך. על ידי הסכם משפטי סטנדרטי ניתן למגר את החשש כי צד שלישי כלשהו יטען כי הוא שותן וממציא הרעיון. לפי הסכם משפטי זה יש לציין כי אותו צד שלישי מאשר כי החברה היא הבעלים הבלעדיים של הקניין הרוחני וכל הרעיונות, המצאות, מידע עיסקי, עיצוב, מודלים, תהליכים  וכו'.. שייכים לחברה והוא מוותר על כל קשר לקניין הרוחני של החברה.

למרות זאת, הסכם זה הוא כאמור ממזער את הנזק ולא מונע. אם יועצים אשר מייעצים לחברה עובדים במקביל במקומות עבודה אחרים, מעסיקיהם יכולים לראות בהם כשליחים אשר על ידי מתן השירותים שלהם כיועצים לחברה שלכם מגיע להם 'נגיסה' ברכוש החברה לרבות הקניין הרוחני. הטענה המרכזית של אותם מעסיקים היא שכאשר מגיע יועץ לחברה הוא נוטל חלק הפיתוח הסטארט אפ והרעיון ובמתן ייעוץ להצלחה של אותה חברה. כמובן שלאחר טענה כזו או אחרת יהיו הליכים משפטיים רבים שיגיעו בסופו של דבר לפשרה או לגזר דין כזה או אחר, נושא זה יגרור אחריו הוצאות רבות נוספות.

אז איך בעצם נוכל להגן על הרעיון הגאוני שלנו מפני אותו צד שלישי ?

ישנם שני דרכים שניתן למנוע לחלוטין מקרים כאילו בעתיד, שניהם אולי קשים לביצוע אך אפשריים בסופו של דבר. הדרך הראשונה היא המצאת מסמך משפטי, בין החברה לבין מעסיקו השני של היועץ, זאת כמובן בהנחה שאנו מודעים לכך שקיים אחד כזה, במסמך זה המעסיק מוותר על כל זכויות כלשהן בחברה או בנכסיה. כמובן שהחתמת המעסיק על מסמך כזה לא תהיה כל כך פשוטה, שברור שלמעסיק זה אין כלל זכויות כלשהן בחברה אך אותו מעסיק לא ירצה 'להודות' ובכך תסגר בפניו הדלת בעתיד.

הדרך השנייה, פחות מומלצת ויותר מסובכת היא קבלת התחייבות לשיפוי מהיועץ. אך סביר להניח כי כיסו של היועץ לא עמוק מספיק בכדי לפצות את החברה ואותו יועץ לא ירצה לקחת זאת על עצמו.

אנו מבינים מכך שתהליך בחירת היועץ הנכון לחברה שלכם הוא תהליך שיש לשקול בכובד ראש וכמובן ליתייעץ עם עורך דין מתאים לנושא זה, כל שנכתב כאן אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי בנושא הרלוונטי.














AppGate Blog - פיתוח אפליקציות

איך לבחור בתבונה חברות לפיתוח אפליקציות?
איך לבחור בתבונה חברות לפיתוח אפליקציות?
רוצים למנף את ההצלחה העסקית על ידי פיתוח אפליקציה? בכדי שתוכלו לקחת את הנושא הזה צעד אחד קדימה, יהיה עליכם לחפש חברה המתמחה בפיתוח אפליקציות.
היתרונות בעבודה עם בית תוכנה לפיתוח אפליקציות
היתרונות בעבודה עם בית תוכנה לפיתוח אפליקציות
אפליקציות הפכו להיות לחלק בלתי נפרד מחיינו, וכיום אפשר להגיד בפה מלא כי חיינו לא היו נראים אותו הדבר בלעדיהם. באמר הבא נסקור איך עושים את זה
מה חשוב לדעת בבחירת בית תוכנה לפיתוח אפליקציות
מה חשוב לדעת בבחירת בית תוכנה לפיתוח אפליקציות
כל מה שחשוב לדעת בבחירת בית תוכנה לפיתוח אפליקציות שיקפיץ לך את המיזם >>
מסמך איפיון לאפליקציה שיעשה לכם חיים קלים
מסמך איפיון לאפליקציה שיעשה לכם חיים קלים
בפוסט הזה תגלו כל מה שרציתם לדעת על מסמך איפיון לאפלקיציה שיעשה לכם את החיים הרבה יותר קלים >>
איך לבחור חברת פיתוח אפליקציות
איך לבחור חברת פיתוח אפליקציות
עונים אחת ולתמיד על השאלה איך לבחור חברת פיתוח אפליקציות בדרך הנכונה והמתאימה ביותר >>
חולמים לפתח אפליקציית מובייל? הדברים שאתם חייבים לדעת
חולמים לפתח אפליקציית מובייל? הדברים שאתם חייבים לדעת
פיתוח אפליקציות מובייל יכול להיות פתרון מעולה עבור יזמים ועסקים בכל הגדלים,זה הסוד לאפליקציות שנמכרו במיליוני ואפילו במילארדי דולרים >>
יש לך פרויקט מאתגר בשבילנו?
אנחנו תמיד שמחים לשמוע משותפים אפשריים
או לשמוע אנשים מוכשרים עם תשוקה לרעיון שלהם.
Hello@appgate.co.il
תוצרת הארץ 3, פתח תקווה
יש לך פרויקט מאתגר בשבילנו?
אנחנו תמיד שמחים לשמוע משותפים אפשריים
או לשמוע אנשים מוכשרים עם תשוקה לרעיון שלהם.